tiistai 23. huhtikuuta 2013

Yrityksen liiketoiminnat ja tavoitteet / e-strategia

Yrityksen visio sähköisessä liiketoiminnassa


Liiketoimintaympäristön nopea muuttuminen pakottaa yritykset pohtimaan uusia toimintatapoja, ottamaan käyttöön uusia sähköisiä välineitä sekä yleisesti toimimaan kustannustehokkaammin. Väittäisin, että suurimman muutoksen on tuonut sähköisten kaupankäyntivälineiden nopea kehitys ja sitä myöten kuluttajien uudet kulutustavat ja -tottumukset. Yrityksen sähköinen liiketoiminta mahdollistaa uudet palvelukeinot; se muuttaa kilpailutilannetta sekä kasvattaa asiakkaiden odotuksia teknisten ratkaisujen avulla.

Yrityksen e-strategia koostuu SOSTAC-periaatteen mukaan analyyseistä toimialasta, tuotteista, myynnin toteutuksesta, markkinoinnin suunnittelusta ja kohderyhmistä. Tärkeää on tutustua kilpailijoiden tuotteisiin ja heidän toimenpiteisiin. Näiden perusanalyysien kautta myös yrityksen e-strategiassa määrittyy oma ydinosaaminen, valitun teknologian käyttö + kulut; varmistetaan yrityksen kilpailukyky; määritellään yrityksen tavoitteet ja suunnitelmat sekä lyhyelle että pitkälle ajalle; määritellään markkinoinnin ja myynnin tehostavat toimenpiteet pohjautuen omaan profiiliin tai brandiin. 
Yrityksen päätavoitteet ovat tuottavuuden ja myynnin kasvu sekä myyntikatteen parantaminen.

Riikka-Maria Lemminki JMTieto Oy:stä määrittää eStrategian seuraavasti: eStrategia on markkinointi-, myynnti ja viestintästrategian yhdistelmä, joka luo raamit kaikelle yrityksen sähköisissä kanavissa tekemille toimille. Hänen mielestään oleellista on tunnistaa eri kanavissa liikkuvat potentiaaliset asiakkaat, tuntea niiden kanavien aktivointivoima ja suunnitella yrityksen tavoitteita vastaavasti.
Lisää aiheesta Millainen on yrityksesi eStrategia?



Käytännön e-askeleet voisivat olla seuraavasti: 
  1. Sähköisten perustyökalujen hyödyntäminen: kotisivut, sähköposti, puhelin, excel
  2. Sisällöntuotanto nettiin: sisällönhallintajärjetelmä, talous- ja myyntihallinto
  3. Sähköinen kaupankäynti: verkkokauppa osana perusyritystoimintaa, esim. reaaliaikainen varausjärjestelmä, asiakashallinnan kehittäminen
  4. Yritysverkosto: web-analytiikka yhdessä sähköiseen toiminnanohjausjärjestelmään, sähköisen taloushallinnon toteutus, järjestelmien ja yrityksen välinen tiedonsiirto

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti