Hyvä pelaaja luistelee sinne, missä kiekko on. Erinomainen pelaaja luistelee sinne, missä kiekko on seuraavaksi by Wayne Gretzky.
Löysin mielenkiintoisen yhden suomalaisen sähköisen
liiketoiminnan konsulttitoimiston tutkimuksen otsikolla ”Menesty
matalasuhdanteesssa digitaalisten kanavien avulla”. Tälläinen tilanne on
erittäin todellinen työpaikassani Kyproksen matkailuorganisaatiossa
mutta aihe on ajankohtainen Suomessakin. Tutkimuksen mukaan ”suurin
todennäköisyys menestyä taantuman jälkeen on yrityksillä, jotka leikkaavat
kustannuksia valikoiden mutta samalla panostavat tulevaisuuteen kasvattamalla
investointeja markkinointiin, tuotekehitykseen ja uusiin
liiketoiminta-alueisiin”.
Monen suomalaisen yrityksen sähköinen liiketoiminnan osuus
on vain murto-osa liikevaihdosta mutta sen merkitys liikevaihdolle suoraan tai
epäsuorasti monikanavaisen asiakaskunnan myötä kasvaa koko ajan. Hyvä esimerkki on Yhdysvalloissa vuoden 2008
pörssiromahdus, jonka jälkeen melkein kaikkien kauppojen kasvu on tullut verkkokaupasta. Euroopassa kehitys on samansuuntainen.
Suomalaiset ovat yksi Euroopan eniten verkosta ostavista
kansoista mutta verkon osuus mainosrahoista on kuitenkin vielä yksi
pienimmistä. Suomalaiset vähittäiskaupat eivät ole vielä panostaneet
verkkokauppaan, jolloin myös verkkomainonta on vähäistä. Tästä seurauksena
suuri osa suomalaisten verkko-ostoista ”karkaa” ulkomaisiin verkkokauppoihin (erikoistavarat,
urheiluvälineet, auton varaosat, jne). Yleisesti
voi todeta näin käyvän varsinkin, kun taantuman aikana kuluttajien ostovoima laskee
ja hintaherkkyys lisääntyy sekä useimpien palvelujen ja tuotteiden kysyntä
vähenee.
Tutkimuksen mukaan yritys, joka keskittyy verkkokauppaan,
saa usein paremman tuoton investoinneilleen lyhyellä tähtäimellä. Sen luulisi houkuttelevan yrittäjiä.Lisäksi
sähköinen liiketoiminta mahdollistaa uusien liiketoimintamallien hyödyntämisen ja
myynnin laajentamisen uusille markkina-alueille kohtuullisilla kustannuksilla.
Yhä suurempi rooli on myös osaavalla sähköisen liiketoimiinan tekijöillä
(henkilöstö). Ko.
tutkimus esittelee ”ketterän kehitys-mallin”, jossa yritykset, joilla ei ole
paljon pääomaa sijoitettavaksi, voivat kehittää tuotteita iteratiivisesti eli
toistavasti vähän kerrallaan keräten samalla asiakaspalutetta kehityksen
ohjaamiseksi. Esimerkkiyrityksinä tutkimus mainitsee Groupon, Twitterin ja Facebookin.
Lue lisää Menesty matalasuhdanteessa digitaalisten kanavien avulla
Lue lisää Menesty matalasuhdanteessa digitaalisten kanavien avulla
MOBIILISEINÄ
Muutaman viime vuoden ajan suomalaiset ruokaverkkokaupat ovat
kehittäneet ja kasvattaneet palvelujaan ja myyntiään mm. HOK-Elannolla, Keskolla
ja Alepalla on omat verkkohankkeensa. Suomalaisia luomuruoan toimittajia ovat
Makumaku ja Neljän Ruoka. Verkkokauppa.comin sivuilta löytyy myös monia
elintarvikkeita. Ulkomaalainen Amazon myy ja toimittaa jopa ulkomailta
elinarvikkeita Suomeen. Suomalaisyritykset - ryhdistäytykää!
Mobiiliseinän idea on, että asiakas lukee
älypuhelimellaan haluamaansa tuotteen QR-koodin, joka sisältää suoran linkin
verkkokauppaan ja kyseiseen tuotteeseen ja lisää tuotteen asiakkaan ostoskoriin.
Valintojen jälkeen asiakas viimeistelee tilauksensa kertoen toimitusosoitteen
ja -ajan verkkokaupassa. Kauppa tuo ostokset muutaman tunnin varoitusajalla
annettuun osoitteeseen.
Tesco Homeplus Virtual Subway Store in South Korea
Mobiiliseinän pioneerina pidetään
brittiläistä Tescoa, joka perusti ensimmäisen mobiiliseinän metrotunneliin
Etelä-Koreassa. Sieltä se nopeasti kopioitiin maailmalle. Euroopassa ranskalainen Carrefour on edellä
kokeilussaan. Suomessa AlepanKauppakassi oli ensimmäisiä mobiiliruokakauppoja.
POHDINTAA
Suomen Yrittäjien kyselyn mukaan suomalaiset pk-yritykset arastelevat
verkkokauppamyyntiä. 80 % ei edes suunnittele verkkokaupan perustamista. Verkkokaupan
valtteina kuitenkin pidetään helppoutta sekä myyjälle että asiakkaalle,
kustannustehokkuutta ja palvelujen tai tuotteiden saatavuutta 24/7. Julkaisun
mukaan suurimpina haasteina pk-yritykset pitävät yhteensopivuutta muiden
järjestelmien kanssa sekä käytettävyytta myyjän ja asiakkaan näkökulmasta. Tätähän Kirsi painotti lähipäivillä, että verkkokaupan
tekninen osuus ei saisi ylittää 20 % verkkomyynnnin perustamisprosessissa.
Yrittäjien hidasta syttymistä sähköiseen kaupankäyntiin on
mielenkiintoinen reaktio, johon kyllä moni yritys joutuu pian reagoimaan ja
tekemään päätöksiä. Ehkä tekninen puoli todellakin vielä ”pelottaa”, koska
tuottomahdollisuutta ja kustannustehokkuutta ei ole vielä osattu soveltaa
yrityksen toimintoihin.Toisaalta voisi myös kysyä, voiko jokaisen yrityksen viedä
verkkomyyntiin riippumatta yrityksen toimialasta? En kyllä keksi
esimerkkiä ettei....ehkä se on sitten yrityksen ”arvopäätös” olla menemättä verkkomyyntiin?
Yrityksen täytyy kartoittaa aktiivisesti verkkomyyntinsä
asiakkaiden käyttäytymistä, jotta sen saavuttaa parhaat tavoitteensa. Suomalaiset
nuoret perheet arvostavat esim. HOK-Elannon Kauppakassin helppoutta ja ajansäästöä vaikka
maksavat palvelusta extraa. Miten hinta vaikuttaa muissa kohderyhmissä esim.
opiskelijat (erittäin hintatietoisia) tai 55+ ja 63+ vakavaraiset seniorikansalaiset, joiden lukumäärä on jo nyt yli miljoona väestöstä?
Olen huomannut nyt jo työpaikkailmoituksissa uuden
ammattikunnan kasvun ja nousun. Sähköisen liiketoimminnan tekijöistä ja taitajista
on pulaa maailmanlaajuisesti, niin myös Suomessa. Toimenkuva on varmasti monipuolinen ja ajan
hermolla. Ilokseni huomasin muutaman seuraamani sähköisen
liiketoimintakonsulttiyrityksen myös miettineen arvojaan ja näkemystään –
vaikutti siltä, että kaupallisuus ei olisi ylitse kaiken vaan myös yrityksen
oma hyvinvointi on tärkeää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti