tiistai 23. huhtikuuta 2013

Valmismatka- ja kuluttajasuojalait


Valmismatkalaki  


Valmismatka on yleensä pakettina ostettu matkailupalvelujen yhdistelmä. Valmismatkalla tarkoitetaan tässä laissa etukäteen järjestettyä yhdistettyyn hintaan tarjottua palvelusten yhdistelmää, johon sisältyy vähintään kuljetus ja majoitus tai kuljetus tai majoitus sekä lisäksi muu kokonaisuuden kannalta olennainen matkailupalvelus.
Kuluttajavirasto ja Suomen matkatoimistoalan liitto SMAL ovat sopineet yleisistä valmismatkaehdoista, joita sovelletaan yli 2 vuorokautta kestäviin matkoihin. Yleisissä ja erityisvalmismatkaehdoissa on sovittu esimerkiksi matkan peruuttamisoikeuksista, hinnan maksamisesta ja korvauskysymyksistä.

Kuluttajansuojalaki

Kuluttajansuojalain soveltamisalana on kulutushyödykkeiden tarjonta, myynti ja muu markkinointi elinkeinonharjoittajilta kuluttajille. Laissa on säännetty mm. markkinoinnista, sopimusehdoista, kuluttajakaupasta sekä etä- ja kotimyynnistä.

Lain mukaan markkinoinnissa ei saa käyttää hyvän tavan vastaista tai muutoin kuluttajien kannalta sopimatonta menettelyä, kuten harhaanjohtavaa mainontaa tai antaa virheellistä informaatiota tuotteen ominaisuuksista. Myyjä ei myöskään saa toimittaa tuotetta kuluttajalle markkinoinnin yhteydessä, ellei tuotetta ole nimenomaisesti tilattu. Toisaalta muihin kilpaileviin yrityksiin kohdistuva vertaileva maininta on sallittua, kunhan vertailtavat tiedot eivät ole harhaanjohtavia tai totuudenvastaisia. Markkinointia säädellään myös laissa sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa sekä markkinoilla muodostuneista eettisistä ja moraalisista säännöistä.

Yleisesti sopimukset ovat sitovia. Sopimusoikeudessa on kuitenkin hyväksytty ns. sosiaalisen siviilioikeuden käsite. Kuluttajaa pidetään heikompana sopimuksen osapuolena kuin elinkeinonharjoittajaa, joten kuluttajan asemaa on lainsäädännön keinoin vahvistettu.
Lue lisää Kuluttajansuojalaki

Pakottava lain säädös

Kuluttajansuojalaki on valtaosaltaan pakottavaa lainsäädäntöä. Kuluttajansuoja- tai muun pakottavan lain vastainen ehto on automaattisesti mitätön. Koska elinkeinonharjoittaja alan ammattilaisena, sopimusehtojen laatijana ja resursseiltaan suurempana on sopimussuhteessa vahvempi osapuoli, kuluttajansuojalaissa on katsottu tarpeelliseksi tasapainottaa osapuolten asemaa suojaamalla kuluttajaa kohtuuttomia ehtoja vastaan. Vastaava viranomainen on kuluttaja-asiamies ja markkinaoikeus.


Tietosuoja kuluttajalle suunnatussa verkkokaupassa

Henkilötietolaissa on erikseen säännös, jonka mukaan  yrityksen tiedonmyyjän pitää laatia henkilörekisteristä rekisteriseloste. Selosteesta pitää käydä ilmi rekisterinpitäjän nimi ja yhteystiedot, henkilötietojen käsittelyn tarkoitus, kuvaus rekisteröityjen ryhmistä ja niihin liittyvistä tiedoista sekä kuvaus rekisterin suojauksen periaatteista. Lisäksi selosteessa täytyy kertoa , mihin tietoja säännönmukaisesti luovutetaan ja siirretäänkö tietoja Euroopan unionin tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle. Rekisteriselosteen pitää olla jokaisen saatavilla, esimerkiksi verkkokaupan sivuilla.
Yksityishenkilölle ei saa pääsääntöisesti lähettää suoramarkkinointimateriaalia tekstiviesteillä tai sähköpostilla, ellei hän ole antanut siihen etukäteen suostumustaan. Sähköisen viestinnän tietosuojalakiin on lisätty uusi säännös sähköisestä suoramarkkinoinnista. Sen perusteella yritys voi käyttää kuluttajalta myynnin yhteydessä saamaansa yhteystietoa suoramarkkinointiin silloin, kun se markkinoi samaan tuoteryhmään kuuluvia tai muuten vastaavia tuotteita tai palveluita. Asiakkaalle on annettava mahdollisuus kieltää yhteystietojen käyttö sekä palvelua hankittaessa että jokaisen lähetetyn viestin yhteydessä.

Etämyyntisäännökset yritykselle  

Etämyyntiä ovat mm. puhelinmyynti, postimyynti, verkkokauppa ja tv-shoppailu. Kuttajansuojalain etämyyntisäännökset ovat lain 6:nnessa luvussa.

Tavaroiden etäkaupassa ostopäätös perustuu yleensä pelkästään kuvaan ja tekstiin. Kauppaliikkeen antamaa tuotteen tutkimis- ja kokeilumahdollisuutta ei etäkaupassa yleensä ole. Siksi etäkaupan kulmakivenä on aina ollut tietyn pituinen kaupan peruuttamisoikeus sekä se, että tuotetta pitää voida tietyin ehdoin kotona tutkia.

Etämyynnissä 14 päivän peruuttamisoikeus. Peruuttamisoikeus koskee valtaosaa tuotteista. Tuoteryhmät, joiden kohdalla ei ole etämyynnin peruuttamisoikeutta, on lueteltu laissa. Tuoteryhmät on lueteltu laissa mutta yritys ei voi rajata joitakin tuoteryhmiä tai esimerkiksi tarjous- tai aletuotteita peruuttamisoikeuden ulkopuolelle. Peruuttamisoikeutta ei ole mm. nopeasti pilaantuvilla tuotteilla, avatuilla cd/dvd-levyillä, sanoma-ja aikakauslehdillä ja päivittäistavaroilla yksittäisinä kotiintoimituksina. Kuluttajalle pitää kertoa oikeudesta peruuttaa kauppa ja antaa peruuttamisohjeet. Pääsääntö on, että ennen ostopäätöstä kokeilun ja tutkimisen voi tehdä kuten myymälöissä. Tuotetta ei kuitenkaan saa ryhtyä käyttämään.
Kuluttaja voi tehdä peruuttamisilmoituksen joko suullisesti tai kirjallisesti. Myös tavaran palauttaminen tai paketin noutamatta jättäminen katsotaan peruuttamiseksi. Yritys ei voi vaatia kuluttajaa maksamaan normaaleja postimaksuja kaupan peruuntuessa tai monimutkaistaa palautusprosessia yrityksen omilla käytännöillä. Asiakasta ei voida myöskään vaatia ilmoittamaan palauttamisen syytä. Yritys maksaa normaalit palauttamismaksut. Erityisehdoista on mainittava kauppaehdoissa.

Muotovapaus sähköisen liiketoiminnan sopimuksissa

Yritysten välistä nimenomaan sähköistä kaupankäyntiä tai sopimuksen tekemistä koskevaa normistoa on vähän. Sähköinen sopimus on lähtökohtaisesti samassa asemassa kuin perinteinenkin, jossa voidaan vapaasti sopia oikeuksista ja velvollisuuksista. Kuluttajien kanssa tehtäviin sopimuksiin sen sijaan liittyy useita pakottavia säännöksiä koskien esimerkiksi verkossa toimivasta yrityksestä ja sen tuotteista annettavia ennakkotietoja, lainvalintaa sopimussuhteessa ja kuluttajan peruutusoikeutta verkkokaupasta tilaamansa tuotteen osalta.

Sähköisen liiketoiminnan sopimusoikeudessa vallitsee muotovapaus, mikä tarkoittaa että asioista voidaan sopia suullisesti ja ne ovat pitäviä – kuten normaalissa kaupankäynnissä.
Kirjallista sopimusta kuitenkin suositellaan, jolloin varmistetaan se, että kaikki asiat on sovittu ja kirjattu osapuolten aikomusten ja yhteisymmärryksen mukaisesti. Muutokset sopimukseen tulee kirjata myös heti, jotta vältytään väärinkäsityksiltä.


Meidän on toimittava nyt kun onni on puolellamme ja autettava sitä yhtä paljon kuin se auttaa meitä. 
Alkemisti / Paulo Coelho

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti