tiistai 19. helmikuuta 2013

Tilastoraportin hyödyntäminen



 

 

 

Analytics-raportin               pohdintaa                                              

Tarkastelen Analytics -raportin Käynnit/poistui välittömästi, Käynnit mittasuhteen kävijätyyppi ryhmitettynä ja Käynnit ja Sivu/käynti mittasuhteen Palveluntarjoaja mukaan ryhmitettynä.


Käynnit/poistui välittömästi

Käyntejä on kaikkiaan 421 mutta 50,83 % vierailijoista poistui välittömästi. Prosenttimäärä on liian iso, jotta mainonta olisi kannattavaa. Mikähän on ongelma? Onko sivun luettavuus ja informatiivisuus selkeä? Houkutteleeko sivu ”vääriä” asiakkaita? Millä muutoksilla tavoitettaisiin  oikea kohderyhmä?Onko hakukoneoptimoinnin työkaluja käytetty riittävän kattavasti? Onko hakukonemainonta tuloksellista? Onko markkinointisuunnitelmassa käytetty affiliointia mutta se ei ole kohdistunut oikein tai ei vastaa yrityksen palvelua / tuotetta?

Käynnit mittasuhteen kävijätyyppi ryhmitettynä

Raportin mukaan kävijätyyppi mukaan ryhmitettynä ovat 64,13% palaavia kävijöitä ja  36, 96 % uusia kävijöitä. Kävijätyyppien suhde on hyvä ; jo nyt palaavien kävijöiden määrä on monelle yritykselle ihanteellinen. Uusien asiakkaitten kävijämäärä on aika suuri. Ilmeisesti lähiaikoina on kampanjoitu? Kampanjatuloksena määrä voisi olla myös suurempi.  Onko uudet kävijät saatu esim. FB:n kautta?

Käynnit ja Sivu/käynti mittasuhteen Palveluntarjoaja mukaan ryhmitettynä

Yritys on käyttänyt pääkanavinaan mobiili ja sähköistä suoramarkkinointia päätellen palveluntarjoajista. Tärkeimmät markkinointikeinot ovat sähköinen suoramarkkinointi esim. asiakasuutiskirjeet, mobiiliviestit tai näiden yhdistelmä, markkinointisuorat, myös kilpailut ja tuote-esittelyt. Yritys on ehkä itse jo rakentanut omaa asiakasrekisteiä tai sitten päättänyt ostaa sen osoiterekisterien tarjoajilta. Displaymainonta on tehokas markkinointitapa mainostaa yrityksen tuotetta tai palvelua mobiilissa ja sen yhdistelmissä.

Kehitysehdotus

Raportin tuloksiin pohjautuen tarkistaisin ensimmäisiksi ,miksi välittömästi poistuvien määrä on niin suuri. Hakukoneoptimointi , vanhojen ja uusien avainsanojen arviointi varmasti selventää tilannetta. Kävijämääristä päätellen tuotteella/palvelulla on käyttäjiä mutta täytyisi varmistaa asiakastyytyväisyys ja tuotteen / palvelun tulevaisuus. Uusien asiakkaitten määrä on hyvä mutta miten heidät sitoutetaan? Markkinointikanavana mobiili ja sen yhdistelmät tulevat varmasti yhä tärkeämmiksi jatkossakin riippuenn tientenkin tuotteesta/ palvelusta: sähköinen viestinnän määrä kasvaa ja rytmi kiihtyy; tiedonhaku kasvaa, sekä asiakasmäärät kasvavat.  Hyvänä ohjeena pidän kuitenkin Ilkka Kauppisen sanoja:  Sisältö ratkaisee, ei media.

Suomalaisista internetin käyttäjiä  90 %

Tilastokeskuksen 2012 tieto- ja viestintätekniikan -tutkimuksen mukaan Suomessa on 16 – 74 vuotiaista internetin käyttäjiä  90 % . Viime vuoden aikana jo 65 % suomalaisista asioi verkkokaupassa. Yleisimmin ostetaan matkapalveluja, matkalippuja ja pääsylippuja kulttuuritilaisuuksiin.
Keväällä 2012 puolet suomalaista seurasivat yhteisöpalveluja esim. Facebookia, johon olivat rekisteröityneet jäseneksi. Viimeisen kolmen kuukauden aikana 53 % naisista oli seurannut yhteisöpalvleuja. Vastaava luku miehillä oli 44 %. Tyypillistä yhteisöpalveluille on ikäsidonnaisuus.       
 Lue lisää Tilastokeskuksen tutkimuksesta: Suomalaisten internetin käyttö 


2 kommenttia:

  1. Kiitos Tilastokeskuksen tutkimustiedoista. Todellakin havaittavissa tosiasia: palveluntarjonta on vietävä sinne, missä ihmiset ovat. Internet on otettava huomioon markkinoinnissa. Voit katsoa myös blogistani http://tainatestaa.blogspot.fi/2013/02/kotitehtava-4-markkinointisuunnitelma.html

    VastaaPoista
  2. "Raportin tuloksiin pohjautuen tarkistaisin ensimmäisiksi ,miksi välittömästi poistuvien määrä on niin suuri" tuolla se olikin yksi tärkeimmistä löydöksistä.

    Oikeasta raportistahan olisi muuten pystynyt myös katsomaan, että oliko kävijöitä tullut lähiaikoina esim Facebookin kautta vai ei.

    VastaaPoista