Analytics-raportin pohdintaa
Tarkastelen Analytics
-raportin Käynnit/poistui välittömästi, Käynnit mittasuhteen kävijätyyppi
ryhmitettynä ja Käynnit ja Sivu/käynti mittasuhteen Palveluntarjoaja mukaan
ryhmitettynä.
Käynnit/poistui välittömästi
Käyntejä on kaikkiaan 421
mutta 50,83 % vierailijoista poistui välittömästi. Prosenttimäärä on liian iso,
jotta mainonta olisi kannattavaa. Mikähän on ongelma? Onko sivun luettavuus ja
informatiivisuus selkeä? Houkutteleeko sivu ”vääriä” asiakkaita? Millä
muutoksilla tavoitettaisiin oikea kohderyhmä?Onko
hakukoneoptimoinnin työkaluja käytetty riittävän kattavasti? Onko
hakukonemainonta tuloksellista? Onko markkinointisuunnitelmassa käytetty
affiliointia mutta se ei ole kohdistunut oikein tai ei vastaa yrityksen
palvelua / tuotetta?
Käynnit mittasuhteen kävijätyyppi ryhmitettynä
Raportin mukaan
kävijätyyppi mukaan ryhmitettynä ovat 64,13% palaavia kävijöitä ja 36, 96 % uusia kävijöitä. Kävijätyyppien suhde
on hyvä ; jo nyt palaavien kävijöiden määrä on monelle yritykselle
ihanteellinen. Uusien asiakkaitten kävijämäärä on aika suuri. Ilmeisesti
lähiaikoina on kampanjoitu? Kampanjatuloksena määrä voisi olla myös suurempi. Onko uudet kävijät saatu esim. FB:n kautta?
Käynnit ja Sivu/käynti mittasuhteen Palveluntarjoaja mukaan ryhmitettynä
Yritys on käyttänyt
pääkanavinaan mobiili ja sähköistä suoramarkkinointia päätellen
palveluntarjoajista. Tärkeimmät markkinointikeinot ovat sähköinen
suoramarkkinointi esim. asiakasuutiskirjeet, mobiiliviestit tai näiden
yhdistelmä, markkinointisuorat, myös kilpailut ja tuote-esittelyt. Yritys on
ehkä itse jo rakentanut omaa asiakasrekisteiä tai sitten päättänyt ostaa sen
osoiterekisterien tarjoajilta. Displaymainonta on tehokas markkinointitapa mainostaa
yrityksen tuotetta tai palvelua mobiilissa ja sen yhdistelmissä.
Kehitysehdotus
Raportin tuloksiin
pohjautuen tarkistaisin ensimmäisiksi ,miksi välittömästi poistuvien määrä on
niin suuri. Hakukoneoptimointi , vanhojen ja uusien avainsanojen arviointi varmasti
selventää tilannetta. Kävijämääristä päätellen tuotteella/palvelulla on
käyttäjiä mutta täytyisi varmistaa asiakastyytyväisyys ja tuotteen / palvelun
tulevaisuus. Uusien asiakkaitten määrä on hyvä mutta miten heidät sitoutetaan?
Markkinointikanavana mobiili ja sen yhdistelmät tulevat varmasti yhä
tärkeämmiksi jatkossakin riippuenn tientenkin tuotteesta/ palvelusta: sähköinen
viestinnän määrä kasvaa ja rytmi kiihtyy; tiedonhaku kasvaa, sekä asiakasmäärät
kasvavat. Hyvänä ohjeena pidän kuitenkin
Ilkka Kauppisen sanoja: Sisältö
ratkaisee, ei media.
Suomalaisista internetin käyttäjiä 90 %
Tilastokeskuksen 2012
tieto- ja viestintätekniikan -tutkimuksen mukaan Suomessa on 16 – 74 vuotiaista
internetin käyttäjiä 90 % . Viime vuoden
aikana jo 65 % suomalaisista asioi verkkokaupassa. Yleisimmin ostetaan
matkapalveluja, matkalippuja ja pääsylippuja kulttuuritilaisuuksiin.
Keväällä 2012 puolet
suomalaista seurasivat yhteisöpalveluja esim. Facebookia, johon olivat
rekisteröityneet jäseneksi. Viimeisen kolmen kuukauden aikana 53 % naisista oli
seurannut yhteisöpalvleuja. Vastaava luku miehillä oli 44 %. Tyypillistä
yhteisöpalveluille on ikäsidonnaisuus.
Kiitos Tilastokeskuksen tutkimustiedoista. Todellakin havaittavissa tosiasia: palveluntarjonta on vietävä sinne, missä ihmiset ovat. Internet on otettava huomioon markkinoinnissa. Voit katsoa myös blogistani http://tainatestaa.blogspot.fi/2013/02/kotitehtava-4-markkinointisuunnitelma.html
VastaaPoista"Raportin tuloksiin pohjautuen tarkistaisin ensimmäisiksi ,miksi välittömästi poistuvien määrä on niin suuri" tuolla se olikin yksi tärkeimmistä löydöksistä.
VastaaPoistaOikeasta raportistahan olisi muuten pystynyt myös katsomaan, että oliko kävijöitä tullut lähiaikoina esim Facebookin kautta vai ei.