tiistai 19. helmikuuta 2013

SOSTAC ja matkailuyrityksen markkinointisuunnitelman laatiminen - ennen ja jälkeen internetin



SOSTAC -malli on P.Smithin 1990 luvun lopussa lanseeraman markkinointisuunitelman tekemistä helpottava malli, joka on käytössä eri puolilla maailmaa ja hyvin erilaisissa yrityksíssä. 


Malli tiivistettynä:


SITUATION          missa tilanteessa olemme nyt?

OBJEKTIVES        missä haluaisimme olla?

STATEGY            miten saavutamme tavoitteemme?

TACTICS             miten toimimme käytännössä?
ACTION                toiminta

CONTROL           kuinka varmistumme siitä,  että olemme perillä?


Markkinointisuunnitelmaa laadittaessa alkutilanteen sekä tavoitteiden määrittely ovat ja ovat olleet  tärkeimpiä lähtökohtia suunnitelmaa työstettäessä ennen ja nyt internet ajalla.  ”Miten saavutamme ja miten toimimme käytännössä” – näihin kysymyksiin internetaika on tuonut ja suo huimia mahdollisuuksia yrityksille.

Yrityksellä on käytössä perinteisen suoramarkkinoinnin ohella sähköistä suoramarkkinointa esim. uutiskirjeet ja mobiiliviestit ; näyttömainontaa omilla verkkosivuilla sekä kumppanuusmarkkinointia verkkosivuilla, joissa yrityksen kohderyhmän voi tavoittaa. Keltaiset sivut ja perinteinen sanomalehtimainonta eivät enää riitä eivätkä ne kerro kaikista alan yrittäjistä vaan yrittäjät löytyvät verkossa mm. hakukonemainonnan ja -optimoinnin avulla.

Markkinointisuunnitelman onnistumista mitataan nykyäänkin varsinkin rahallisella numeroarvoilla mutta avuksi löytyy myös erilaisia analyysimittauksia, jotka kertovat miten markkinointi suunnitelma on toteutunut.  Analyysien avulla yritys pystyy päivittämään, vahvistamaan, uudelleenjärjestämään ja muuttamaan mainontaansa ja sen kanavia.



Sähköinen markkinointimaailma haastaa yrityksen markkinointisuunnitelman, sillä yleisesti muutaman viime vuoden aikana kuluttajien ostokäyttäytyminen ja kulutustottumukset ovat muuttuneet.  Ja muuttuvat tulevaisuudessakin, sillä sähköinen kaupankäynti lisääntyy  ja kuluttajat sopeutuvat  siihen, jolloin heidän ostopäätttäminen muuttuu. Ulkoiset (uhka)tekijät kuten taloudellinen lama, työttömyys,  väestön ikääntyminen, ulkomaiset kilpailijat vaikuttavat myös yrityksen markkinointipäätöksiin. Yritykselle tärkeintä on kuitenkin, että asiakas löytää sen,  tekee ostopäätöksen ja palaute olisi positiivista (uusi osto).

                                                 
Viime viikolla olin promootiotehtävissä suomalaisessa matkatoimistossa Lappeenrannassa, jossa vielä paperinen matkailuesite puolustaa vahvasti paikkaansa sen kalliudesta ja suuritöisyydestä huolimatta. Esite oli sekä virkailijan että asiakkaan oiva työkalu. Useimmat suomalaiset matkanjärjestäjät ovat kuitenkin jo täysin luopuneet paperiesitteestä mm. kustannussyistä.


Hämmästyin äskettäistä uutisotsikkoa, jonka mukaaan Suomessa on 1 000 000 yli 65-vuotiasta. Joukossa on varmasti paljon hyväkuntoisia, aktiiveja, hyvätuloisia ja kielitaitoisia maailmalla jo paljon matkustaneita ihmisiä. Heille ovat myös sähköinen maailma ja kanavat tuttuja. Miten tämä ”massa” kartoitetaan ja löydetään sieltä sopivat kohderyhmät matkailualan erilaisille yrityksille? Haastavaa ja mielenkiintoista.

1 kommentti:

  1. Sirkeille senioreille toimii muuten monta kertaa sähköpostimarkkinoiniti oivasti. Se on heille paljon tutumpa kuin sosiaalinen media.

    VastaaPoista