tiistai 19. helmikuuta 2013

Matkailukampanjointi



File:Flag of Sweden.svgVisitSweden

 

 

Faces of Scandinavia

Faces of Scandinavia Linkki kampanjaan



Vuosittain Ruotsin matkailun virallinen verkkosivusto VisitSweden  järjestää noin 250 markkinointikampanjaa ja -projektia. Erilaisia markkinointiaktiviteetteja on kaikenkaikkiaan noin 1 500.


Vuonna 2011 VisitSweden USA:n toimisto järjesti matkailukampanjan  teemalla ”Swedish Lifestyle” kohderyhmänään yksittäiset amerikkalaiset kuluttajat. Kampanjan mukaan ”Swedish Lifestyle  – Ruotsalainen elämäntyyli koostuu vuodenajoista: talvikuukaudet ovat perinteisesti ahkeran työskentelyn aikaa, vieraiden viihdyttämistä kotona sekä viikonloppuisin kullttuurivierailuja ja talviurheilua. 
                                                                                                                                  Kesän lähestyessä kaikki hakeutuvat ulos maalle, tavallisesti kesämökeille varsinkin  heinäkuussa, jolloin nautitaan auringosta perheen ja ystävien kanssa sekä kalastetaan ja veneillään.                                                  
 Not so bad the Swedish lifestyle. Is it?”


Kampanjan ajankohta oli 12.04. – 30.06.2011. Tavoitteena oli tutkia sosiaalisten medioiden käyttöä välineenä, jolla voisi tavoittaa ja lisätä mahdollisten amerikkalaisten matkailjoiden kiinnostusta Pohjoismaihin. Kampanjan fokus oli kotisivut, jossa tunnetut ja mielenkiintoiset pohjoismaalaiset  - ”julkkikset”  - jakavat omat lempimatkakohteensa ja  -kertomuksia sekä antavat inspiroivia matkavinkkejä kotimaassaan Ruotsissa tai muissa Pohjoismaissa. Sivuilla kävijät ja lukijat voivat kommentoida muiden matkakertomuksia ja voittaa kiertomatka Pohjolaan.  


Kampanjan yhteistyökumppanit olivat Stockholms Visitor Boars, Visit Denmark, VisitNorway ja Icelandic Air.  Koko kampanjan ajan Icelandic Air tarjosi erikoishintaisia lentoja USA:sta Pohjoismaihin. Kampanjakanavina käytettiin Social Media PR, Social Media Monitoring, uutiskirjeitä, Facebook Ads; tärkeää oli  esilläolo myös julkkisten omilla PR-kanavailla.

Tulokset


Kampanjan onnistumista on mitattu mm. Facebook- ja blogiklikkauksilla. Tuloksia tuli seuraavasti:

-          835 000 levitystä Facebookin kautta

-          275 000 blogiklikkausta

-          6 9430 kommenttia sivulle Facebook Connect:in kautta

-          3 290 Facebook TYKKÄÄ-klikkausta

-          Runsaat 29 miljoonaa amerikkalaista matkusti ulkomaille vuonna 2010; heistä 40 % Eurooppaan.  Vuonna 2011 422 759 amerikkalaista matkailijaa vieraili Ruotsissa.  Vuonna 2010 Ruotsiin matkusti 409 781 amerikkalaista. Näyttää siltä, että kampanja on onnistunut kasvattamaan kävijämäärää 3,2 %:lla.  
  
Good Cases of Visit Sweden Campaings Linkki Ruotsin matkailuorganisaation onnistuneisiin kampanjoihin.


Ruotsin matkailulukuja


Ruotsin matkailuteollisuus on 2,9 % bruttokansantuoteesta ja se  kattaa 264 miljardia Ruotsin kruunua. Matkailun parissa työskentelee 162 300 henkilöä (2011). Vertailun vuoksi vuonna 2011 suomalaisia matkailijoita Ruotsissa vieräili 502 313.  Ruotsin tilastokeskuksen (Tillväxterket) mukaan ulkomaisten kävijöiden merkitys kuluttajina on suurempi kuin henkilöautojen, raudan tai teräksen vienti.
  

Tulevaisuus


Visit Sweden on tutkinut vuonna 2012 amerikkalaisten kohderyhmien viestintäkäyttäytymistä eli millä kanavilla se tavoittaisi potentiaaliset asiakkaat. Amerikkalaisten internet-lukutaito yltää jo 80 %.  Uutistenluku ja  tiedonvälitys lisääntyy smartpuhelimien ja tablettien käytön lisääntyessä. Visit Sweden kertoo kotisvuillaan, että se siirtyy päivitettyyn tiedotusmuotoon käyttämään Facebookia ja Twitteria eikä uutiskirjeitä enää lähetetä v. 2013.


Matkustajamäärät olivat kasvaneet, samoin kaikkia kanavia oli käytetty sosiaalisen median kanavien ollessa suosituimpia. Kampanja nivoutui yhteen myös muualla käytetyllä julkkis-teemalla esim.  matkustajien saapuessa Tukholman Arlandan lentokentälle: uloskäyntikäytävän seinillä hymyilevät kuvat kuninkaallisista sekä  tunnetuista ruotsalaisista kulttuurin ja taiteen edustajista toivottaen matkailijan tervetulleeksi Ruotsiin ja Tukholmaan.


Näyttää, että Ruotsin matkailuorganisaatio kehittää ja panostaa kotisivujen houkuttelevuuteen, toimivuuteen ja monipuolisuuteen.  Mielestäni suunta on oikea. USA:n markkinoilla Ruotsi on eksoottinen matkailukohde sekä kesällä että talvella. Ruotsalainen design, luonnon eksotiikka eri vuodenaikoina ja turvallisuus  ovat varmasti amerikkalaisia matkailijoita houkuttelevia tekijöitä. 

Ruotsin matkailuorganisaation viralliset kotisivut 










1 kommentti:

  1. Hyvin valittu kampanja oman työsi kannalta. Tekninen seikka: on muuten melko vaikea lukea tuo sininen teksti valkoisella pohjalla.

    VastaaPoista