tiistai 19. helmikuuta 2013

CTO:n konversion parantaminen





Tarkastelen jokapäiväistä työkaluani eli Kyproksen matkailutoimiston (CTO) suomenkielistä kotisivua ja sen konversiota. CTO on kehittänyt sivustoa viime vuosina mm. uusilla kieliversioilla, linkit Facebookin ja Twitteriin sekä luomalla ajankohtaistapahtumakalenterin ja lisäämällä sähköisiä esitteitä.  

Kyproksen matkailutoimisto ei myy suoraan euro-arvoista tuotetta vaan mielikuvaa aurinkoisesta lomasaaresta. Kotisivujen pitäisi vahvistaa tätä mielikuvaa ja antaa lisätietoja sekä mielenkiinnonkohteita sivulla kävijälle, jotta hän ei kyllästyisi ja vaihtaisi kilpailijan sivuun ja kohteeseen. 
Kotisivujen toimivuudessa sekä käytettävyydessä on paljon parantamista ja päivittämistä. Käytön pitäisi olla helppoa, vaivatonta, houkuttelevaa ja palkitsevaa (löysin kohteen - tein ostopäätöksen - menemme lomalle Kyprokselle). Yleisesti organisaation kotisivujen pitäisi palvella sekä yksittäisiä Kyproksesta kiinnostuneita kuin eri alojen ammattilaisiakin.

Olen usein ”törmännyt” lehdistön edustajien kanssa kuvapankin niukkuuteen ja huonolaatuisuuteen. Kuvia pitäisi olla tarjolla ehdottomasti lehdistön ja muun median tarpeisiin, jotta organisaatio voisi lisätä tunnettavuuttaan ja erottua kilpailjoista. 
Pohdiskelen, onko organisaation tavoitteet asetettu selkeästi, koska sivustolla on paljon puutteita? 

Valitettavasti myös sivujen luotettavuus kärsii huonoista toiminnoista. Sivujen käyttäminen ja toiminen  on tehtävä mahdollisimman helpoksi kävijälle.  Sivujen yksi päätehtävä on matkailijamäärän kasvattaminen Kyproksella eli myyntihenkisyyttä sivut kaipaavat.  Sivujen analysoinnista, testaamisesta ja rakentamista vastaa organisaation markkinointi- ja IT-osastot Kyproksella.

Olen poiminut ao. listaan (epä)kohtia, jotka mielestäni kaipaavat parannusta, jotta sivut olisivat tehokkaampia:
  1. tiedon löytäminen: paljon tietoa eri toimintojen takana - selkeytettävä
  2. kuva materiaalin tilaaminen,kuvien laatu sekä monipuolisuus: hidas toiminto, niukka ja huonolaatuinen kuvapankki, osittain vanhentuneita kuvia. Ongelmatilanne usein lehdistön kanssa.
  3. haku-toiminnan ”kapeus”.  Millä sanalla löydän lisää tietoa esim. patikointireiteistä.  Toiminto ei anna vastausta eikä vaihtoehtoja vaikka patikointireittejä saarella on paljon.
  4. hakutoiminto aurinko ja meri: houkuttelevuuden puute ja huono erottautuminen kilpailijoista: niukasti kuvia upeista image-kohteista
  5. Vasemmassa tehtäväpalkissa turhia tehtäviä, jotka ovat vielä englanninkielisiä eivätkä toimi.

1 kommentti:

  1. "Kotisivujen toimivuudessa sekä käytettävyydessä on paljon parantamista ja päivittämistä. " Oikeassa olet ja löydeksesi täysin oikeita. Kai asia on korjattu?

    VastaaPoista