Tarkastelen jokapäiväistä
työkaluani eli Kyproksen matkailutoimiston (CTO) suomenkielistä kotisivua ja
sen konversiota. CTO on kehittänyt sivustoa viime vuosina mm. uusilla
kieliversioilla, linkit Facebookin ja Twitteriin sekä luomalla ajankohtaistapahtumakalenterin
ja lisäämällä sähköisiä esitteitä.
Kyproksen matkailutoimisto ei myy suoraan euro-arvoista tuotetta vaan mielikuvaa aurinkoisesta lomasaaresta. Kotisivujen pitäisi vahvistaa tätä mielikuvaa ja antaa lisätietoja sekä mielenkiinnonkohteita sivulla kävijälle, jotta hän ei kyllästyisi ja vaihtaisi kilpailijan sivuun ja kohteeseen.
Kotisivujen toimivuudessa
sekä käytettävyydessä on paljon parantamista ja päivittämistä. Käytön pitäisi
olla helppoa, vaivatonta, houkuttelevaa ja palkitsevaa (löysin kohteen - tein
ostopäätöksen - menemme lomalle Kyprokselle). Yleisesti organisaation
kotisivujen pitäisi palvella sekä yksittäisiä Kyproksesta kiinnostuneita kuin
eri alojen ammattilaisiakin.
Olen usein ”törmännyt” lehdistön edustajien kanssa kuvapankin niukkuuteen ja huonolaatuisuuteen. Kuvia pitäisi olla tarjolla ehdottomasti lehdistön ja muun median tarpeisiin, jotta organisaatio voisi lisätä tunnettavuuttaan ja erottua kilpailjoista.
Pohdiskelen, onko
organisaation tavoitteet asetettu selkeästi, koska sivustolla on paljon
puutteita?
Valitettavasti myös sivujen luotettavuus kärsii huonoista toiminnoista. Sivujen käyttäminen ja toiminen on tehtävä mahdollisimman helpoksi kävijälle. Sivujen yksi päätehtävä on matkailijamäärän kasvattaminen Kyproksella eli myyntihenkisyyttä sivut kaipaavat. Sivujen analysoinnista, testaamisesta ja rakentamista vastaa organisaation markkinointi- ja IT-osastot Kyproksella.
Valitettavasti myös sivujen luotettavuus kärsii huonoista toiminnoista. Sivujen käyttäminen ja toiminen on tehtävä mahdollisimman helpoksi kävijälle. Sivujen yksi päätehtävä on matkailijamäärän kasvattaminen Kyproksella eli myyntihenkisyyttä sivut kaipaavat. Sivujen analysoinnista, testaamisesta ja rakentamista vastaa organisaation markkinointi- ja IT-osastot Kyproksella.
Olen poiminut ao. listaan (epä)kohtia, jotka mielestäni kaipaavat parannusta, jotta sivut olisivat tehokkaampia:
- tiedon löytäminen: paljon tietoa eri toimintojen takana - selkeytettävä
- kuva materiaalin tilaaminen,kuvien laatu sekä monipuolisuus: hidas toiminto, niukka ja huonolaatuinen kuvapankki, osittain vanhentuneita kuvia. Ongelmatilanne usein lehdistön kanssa.
- haku-toiminnan ”kapeus”. Millä sanalla löydän lisää tietoa esim. patikointireiteistä. Toiminto ei anna vastausta eikä vaihtoehtoja vaikka patikointireittejä saarella on paljon.
- hakutoiminto aurinko ja meri: houkuttelevuuden puute ja huono erottautuminen kilpailijoista: niukasti kuvia upeista image-kohteista
- Vasemmassa tehtäväpalkissa turhia tehtäviä, jotka ovat vielä englanninkielisiä eivätkä toimi.
"Kotisivujen toimivuudessa sekä käytettävyydessä on paljon parantamista ja päivittämistä. " Oikeassa olet ja löydeksesi täysin oikeita. Kai asia on korjattu?
VastaaPoista